Czy Sony ma szansę zyskać nowych klientów?

Sprzedaż smartfonów Xperia w ostatnich kwartałach drastycznie spadła. Czy firma podejmuje działania, które ponownie zachęcą klientów do zakupu?

Po opublikowaniu raportu przez Sony Mobile za 2018 rok, wyraźnie widać, że marka ma coraz mniej fanów. Niedawno opublikowano wyniki sprzedaży za cały 2017 rok fiskalny, który zakończył się 31 marca 2018 roku. W porównaniu do ubiegłego roku, sprzedaż działu mobilnego spadła o 5% do prawie 724 mld jenów. W 2016 roku zysk operacyjny wyniósł10,2 mld jenów, z kolei w 2017 roku dział zanotował stratę na poziomie 27,6 mld jenów. Prognozy pokazują, że w 2018 roku sprzedaż spadnie o 12% do poziomu 640 mld jenów. W 2016 roku sprzedano 14,6 mln sztuk smartfonów, w 2017 roku 13,5 mln, a na 2018 rok szacuje się sprzedaż na poziomie 10 mln sztuk. Dla porównania, w najlepszych latach Xperii, czyli 2013-2014, sprzedaż kwartalna wynosiła między 10 a 12 mln sztuk.

Za tak duży spadek odpowiedzialne może być oświadczenie firmy, że oferowane smartfony nie są wodoodporne, a jedynie wodoszczelne. Reklamy wyraźnie pokazują kąpiele smartfonów w głębokich akwenach, a jednocześnie producent zaprzecza swojemu stanowisku. Sprzecznie informacje nie przyciągają klientów. Innym newralgicznym tematem jest design smartfonów. Jak do tej pory, Sony nie zamierzało korzystać z tych samych technologii, co inne marki, mimo, że wizualnie smartfony bardzo się różniły. Kanciaste ramki, płaski tył i duże ramki nie podobają się już klientom.

W tym roku nastąpiła jednak zmiana. Tegoroczny flagowiec marki Sony Xperia XZ2 zaskoczył swoim wyglądem. Producent w końcu zdecydował się na zastosowanie proporcji ekranu 18:9. Do tej pory przedstawiciele Sony trzymali się opinii, że nie są zainteresowani takim rozwiązaniem. Dyrektor marketingu Sony, Don Mesa, mówiła, że japoński producent w najbliższym czasie nie ma zamiaru wprowadzać ekranów 2:1 ponieważ, firma nie chce, by jej filmy były wyświetlane z czarnymi paskami po bokach. Trzeba pamiętać, że Sony to nie tylko smartfony, ale też ogromne Sony Pictures, który dostarcza na rynek kasowe produkcje filmowe. W tym roku nastąpiła zmiana designu na Ambient Flow, który charakteryzuje się przede wszystkim obłą powierzchnią o delikatnym zaokrągleniu. Można mieć nadzieję, że design idący z duchem czasu, na nowo przyciągnie klientów do zakupu smartfonów Sony.